Michal Osowski - Tracking Rotterdam
Project
Als componist en uitvoerder heb ik het afgelopen jaar onderzoek gedaan
naar integratie van verschillende performance-media tot
één geheel en de mogelijkheden hiervan. Het doel van dit
onderzoek is een geünificeerd performance-systeem te ontwikkelen,
gebaseerd op de uitwisseling van data tussen performer en medium
(digitalisering van fysieke signalen).
In de periode november 2009 - juni 2010 zal ik gaan werken aan een
interdisciplinaire project die gerelateerd zijn aan dit onderzoek:
Tracking Rotterdam - Interactieve
performance-installatie die geluid (elektronische muziek),
schilderijen, video projecties en de fysieke beweging van een persoon
of van een fysieke object integreert. Deze installatie zal op
verschillende locaties in Rotterdam worden opgesteld, met als doel de
communicatie/interactie onder de mensen uit de desbetreffende buurt te
bevorderen.
Het tijdschema-werkplan van het project:
1. November 2009 - Fam.Ruim - twee voorstellingen, expositie en werken
met mensen gedurende vier weken
2. 6 Februari – 6 maart 2010 - Atelier Colagem - twee
voorstellingen: opening + einde, en onderzoek / werk periode gedurende
vier weken
3. Kaus Australis
- Januari – Mei 2010 – werk periode met kunstenaars in
residentie van Kaus Australis
- Maart – Mei 2010 - voorstellingen
4. April - Mei 2010 - Mirta Demare International Art Gallery - twee
voorstellingen en expositie / onderzoek / werk periode gedurende vier
weken
5. Mei - Juni 2010 - Wolfart Projectruimte - werken met de mensen uit
de Wolphaertstraat gedurende vier weken en afsluiting d.m.v. een
presentatie / voorstelling aan het einde van deze periode
Locaties:
1. November 2009 – Fam.Ruim – Nieuwe Binnenweg 226A,
Rotterdam West
2. Februari - Maart 2010 – Atelier Colagem - Walenburgerweg 18,
Rotterdam Noord
3. Januari – Mei 2010 - Kaus Australis - Melanchtonweg 137,
Rotterdam Noord (Hillegersberg-Schiebroek)
4. April - Mei 2010 – Mirta Demare International Art Gallery
- Bergsingel 176-B, Rotterdam Noord
5. Mei - Juni 2010 - Wolfart Projectruimte – Wolphaertstraat 25
b/c, Rotterdam Zuid
Werkzaamheden
De werkzaamheden omvatten: permanente evaluatie en verdere ontwikkeling
van het computer-mechanisme, het opbouwen van de set, oefenen, het
testen van het mechanisme met apparatuur, experimenteel werk met
uitgenodigde mensen, zowel kunstenaars (van verschillende disciplines)
en niet-kunstenaars; het verzamelen van ervaringen uit de werk-situatie
van mensen in interactie met het mechanisme, het creëren van de
documentatie, onderzoek naar de aanpak van de procedure.
De hele periode is een compositieproces, in de vorm van de
onderzoeksperiode in meerdere fasen, waarbij elke volgende fase van het
proces wordt beïnvloed en gevormd door eerdere resultaten en
ervaringen.
In het onderstaande geef ik uitleg over het concept van dit project in
detail.
Tracking Rotterdam
Het project heeft de volgende structuur (zie ook schema
1):
1. Het kerndeel van het project is een interactieve interdisciplinaire
performance-installatie die het geluid (elektronische muziek),
schilderijen, video projecties en de fysieke beweging van een persoon
danwel een fysieke object integreert.
2. Deze installatie zal naar verschillende locaties van Rotterdam gaan
met als doel de communicatie/interactie onder de mensen uit de
desbetreffende buurt te bevorderen.
3. De algemene gedachte achter het project is het afleggen van een
route door de stad Rotterdam. Voor een duur van ongeveer vier weken zal
in de verschillende galerieën op verschillende plekken in
Rotterdam een ontwikkeling gaande zijn, die kenmerkend is voor de
desbetreffende plaats en deel van de stad en natuurlijk de specifieke
groep mensen. Elk van deze gebeurtenissen is niet een herhaling van de
vorige, maar moet een creatie van iets unieks voor de bepaalde plek
zijn. Het project bestaat dus uit een opeenvolging van gebeurtenissen,
maar tegelijkertijd is het op die manier ook een onderzoeksproces met
de volgende stappen als ontwikkeling: een vertrekpunt, tussenresultaat
en eindfase. Het hele proces zal 9 maanden duren in de periode oktober
2009 - juni 2010.
Het essentiële aspect van het project is om de rol van de
bezoeker/performer van externe waarnemer in een betrokken deelnemer te
veranderen. Participatie is een sleutelwoord van dit project. Het
computer mechanisme dat ik ontwierp, creëert een circuit van de
data stream tussen de verschillende media. Om dit circuit van de data
stream compleet te maken, moet de deelnemer - bezoeker naar binnen
komen, en deel van de actie worden. Het mechanisme van de installatie
wordt aangedreven door de deelnemers. Zonder deelname is er geen
reactie.
Dat is de reden waarom de participatie van de mensen en de invloed van
de potentiële omgeving (buurt) zo belangrijk zijn.
Dit is ook de reden waarom ik in dit concept het accent leg op het
milieu waarin het project zal worden uitgevoerd.
Vanuit het gezichtspunt van de individuele deelnemer is de doelstelling
van dit werk om aan de deelnemer een zeer unieke zintuiglijke ervaring
te geven door een verandering in de perceptie die voortvloeit uit de
integratie van de fysieke beweging en de visie met de gewaarwording van
het geluid. Zo krijgen de deelnemers een kans de verandering in hun
eigen perceptie waar te nemen.
De som van de elementen die, naar mijn mening, beslissen over het
unieke karakter van het project, zijn:
- De rol van mensen – niet gebaseerd op ontvangst, maar op de
actieve deelname - om een deel van het circuit, van de data-stream, te
worden
- Ware (op fysiek niveau) integratie van de verschillende media: de
fysieke actie is onderdeel van het mechanisme, verbindt de media, maakt
de cirkel rond.
- Onderzoek- samenstelling gevormd door de mensen uit de buurt / door
het karakter van de verschillende delen van de stad
De tocht door de hele stad (de Rotterdamse tracking) maakt de
compositie compleet.
Het project zal op vijf verschillende locaties / expositieruimten te
Rotterdam West, Noord en Zuid plaatsvinden. Rotterdam is een
multiculturele stad met een kosmopolitisch karakter, met mensen van
verschillende afkomst, culturen en attitudes. Mijn doel is om deze
groepen mensen van elke buurt in een interactie met het mechanisme van
de installatie te betrekken. Elk van deze groepen heeft zijn eigen
specifieke karakter. Dit feit zal een belangrijk element in het proces
van de ontwikkeling van het project zijn. Het werk zal ontwikkelen als
een resultaat van de interactie van mensen met het mechanisme en onder
invloed van elke specifieke buurt. Het hele proces zal worden
gestimuleerd door het activeren van mensen uit verschillende
Rotterdamse buurten. En de uiteindelijke samenstelling zal een som van
ervaringen uit alle fasen zijn.
Een ander aspect van de relatie tussen de inhoud van het project en de
stad is dat het model van de integratie van de media (gebaseerd op de
data stream afkomstig uit het onderzoek van de inhoud van de afbeelding
- image tracking) analoog is aan het model van de tracking door de stad
en de integratie van de verschillende buurten van Rotterdam in een
compositie / onderzoek-proces (zie schema
2). De titel van het project – “Tracking
Rotterdam” - is daarvan afgeleid.
Zoals hierboven vermeld zal ik een route afleggen met het project door
de stad Rotterdam. Elke fase zal gebeuren in verschillende delen van
Rotterdam voor een duur van ongeveer vier weken.
Het project zal starten in de galerie - Fam. Ruim in Rotterdam West,
aan de Nieuwe Binnenweg. Deze straat heeft het karakter van een
winkelcentrum. Daar zal ik proberen vooral "mensen uit de straat”
in interactie met mijn mechanisme te betrekken. Het valt ook samen met
de Fam. Ruim missie, dat het een platform zal zijn voor directe kunst.
Het zal er voor vier weken in november 2009 geïnstalleerd worden
en ik zal deze tijd gebruiken om de ervaringen van de bezoekers te
verzamelen en de methoden van het mechanisme verder te ontwikkelen.
(zie ook werking schema 4).
Vervolgens zal het project naar twee galerieën in Rotterdam Noord
gaan: Atelier Colagem (februari - maart 2010), de galerie van Mirta
Demare (maart - april 2010), en Kaus Australis in
Hillegersberg-Schiebroek (januari – mei 2010). Deze drie plaatsen
zijn gericht op beeldende kunst.
Dit is de reden waarom ik op dit moment werk aan een tweede versie van
de installatie. In deze versie maak ik gebruik van een object met een
draaiend wiel. De interactie met het mechanisme gebeurt door een
bewegend schilderij dat bevestigd is aan het wiel (zie ook werking schema
5).
Mijn doel is om mensen in de interactie te betrekken door middel van
het schilderij, en tegelijkertijd een poging om de beeldend kunstenaars
van deze wijk in het proces te brengen.
In het proces van het werk en het verzamelen van ervaringen met de
interactie met het mechanisme zal ik de voorwaarden scheppen voor
mensen-kunstenaars om deel te nemen, en ik zal ze stimuleren om
schilderijen te vervaardigen gebaseerd op de interactie met het
mechanisme.
De galerieën kondigden aan dat het ook hun wens is om een platform
te zijn voor de creatie van interactie tussen de kunstenaars uit de
buurt en het door mij ontwikkelde mechanisme.
In de laatste fase in mei 2010 gaat het project naar de Wolfart
Projectspaces in het Zuiden van de stad. Wolfart is gelegen aan de
Wolphaertstraat in Charlois. Zowel de buurt als de straat hebben een
specifiek multi-etnisch karakter. Bovendien wordt de Wolphaertstraat
zelf aan de ene kant bewoond door kunstenaars uit verschillende
disciplines (musici, beeldende kunst, dans-theater) en aan de andere
kant door niet-kunstenaars.
Daarom zal ik proberen hier in de laatste fase van het project een
samenvatting te maken van deze verschillende invloeden en beide groepen
bewoners van de Wolphaertstraat te betrekken. Ik zal ook de ervaringen
en resultaten van de vorige fasen hierin samensmeden. Gedurende een
periode van vier weken zal ik daar mijn uiteindelijke presentatie met
de bewoners voorbereiden. Deze presentatie moet het karakter hebben van
een opsomming en slotmanifestatie.
Het systeem dat ik tot nu toe ontwikkelde werkt volgens de volgende
voorwaarden:
Het project is een interactieve multidisciplinaire
performance-installatie. Het is een integratie van het geluid
(elektronische muziek), schilderkunst, video projectie en de fysieke
beweging van een persoon of van een fysieke object. Het heeft als
doelstelling interactie met mensen.
De integratie gebeurt via de computer mechanisme, gebaseerd op de
erkenning van kleur en beweging bijgehouden door een
“life”- gevangen video-stream (met daarin de bewegingen van
een aantal gekleurde items). Door op deze manier verkregen gegevens
worden de parameters van het geluid voor de verwerkte instrumenten
gecontroleerd (zie schema
3).
Het proces zal gebeuren bv. in de volgende stappen:
1. Erkenning van bepaalde kleur
2. Tracking van de kleur positie en snelheid van de bewegingen binnen
het video-frame
3. Berekening van de grootte van het kleuren-gebied in de video-frame
4. Mapping van de verkregen gegevens: x, y - coördinaten,
oppervlakte, snelheid; deze parameters beheersen de geluid verwerking
en de synthese instrumenten.
Op deze manier, indien een verplaatsing van enkele gekleurde punten
plaats vindt, wordt de inhoud van een video beeld onderzocht, binnen
het frame herkent en is het mogelijk om de beweging te volgen.
Demonstraties van dit werk-mechanisme heb ik bijgevoegd ingesloten op
DVD in vorm van live opgenomen clips (zie ook werking schema
4).
Als gevolg hiervan zijn de fysieke beweging van een persoon of van de
inhoud en de beweging van het schilderij direct verbonden aan het
geluid.
Het tweede versie (zie schema
5) maakt gebruik van een met een wiel draaiend object, waaraan het
schilderij is bevestigd, dus het is mogelijk om het schilderij om te
draaien. De camera legt het beeld van de bewegende schilderij voor de
kleur erkenning en motion tracking. Zo wordt de schilderij in zekere
zin een 'partituur'.